Förändringsledning
Förändringsledning idag omfattar många olika områden; analys av organisationens förutsättningar, erbjudandet, affärsmodeller, kommunikation, IT-system, webb och framförallt – medarbetarna! Vi har gedigen praktisk och teoretisk erfarenhet via många olika uppdrag, i flera olika branscher, upparbetat kompetens inom samtliga områden som bidrar till en framgångsrik förändringsresa för en verksamhet.
Vår erfarenhet säger oss att ingen verksamhet är lika en annan, därför behöver förändringsarbetet alltid anpassas för aktuell verksamhet och uppdrag.
Verksamhetsutveckling
Verksamhetsutveckling handlar om att på ett effektivare sätt utföra och genomföra verksamhetens processer för att genom dessa öka kundnöjdhet och lönsamhet.
Verksamhetsutveckling omfattar oftast många olika delar av ett företaget/organisation.
Verksamhetsutveckling syftar till att uppdatera organisationen så att företaget löser kundens problem på ett effektivt och relevant sätt till bästa affär för alla parter.
Sättet en verksamhet kan välja att genomföra ett verksamhets utvecklings initiativ kan vara via ett förändringsprojekt. Till exempel ett nytt IT-system eller ett nytt kunderbjudande. Oftast har beslut om en verksamhetsutveckling föregåtts av en förstudie eller annat arbetet som skapat beslutsunderlag för ledningen.
När det väl är dags att börja…
Förändringsledning berör alltid medarbetarna.
Det är alltid människor som utför arbetet inom en verksamhet. Förändringsledningen syftar till att förbereda, genomföra och implementera ett nytt arbetssätt i verksamheten. Det sker i flera olika steg, ibland är dessa enkla och faller naturligt för organisationen och individer, ibland är det svårt att få till förändringen.
Det finns många olika metodiker för förändringsledning, men vi vet att alla organisationer behöver sin tillämpning och anpassning för ett framgångsrikt förändringsarbete
Vi är gärna med och bidrar i hela förändringsresan tills nyläge är på plats och ansvar är överlämnat och accepterat.